Skip to content

Interview Arte met Manja

Voor de editie van ‘Klant uitgelicht’ stapte de producent van keukenbladen: Arte – in tegenstelling tot eerdere edities – niet in de auto, maar hebben zij de telefoon gepakt voor een telefonisch interview met Manja ten Berge van ‘Keukendesign Manja’ uit Hardenberg. Als snel zal duidelijk worden waarom uitgerekend dit interview over de telefoon gaat, maar hierover meer verderop in dit stuk…

Van familiebedrijf naar de keukenbranche

Manja startte haar werkende leven op haar 21e. Haar vader had een metaal bedrijf en zodoende leek het een logische stap om in zijn zaak te beginnen. Toch was het niet wat ze ervan verwachtte. Manja besloot daarom te stoppen in het familiebedrijf. Maar stoppen betekende nieuw werk zoeken en aanpakken wat op je pad kwam. Via het uitzendbureau raakte ze in contact met een keukenzaak. In eerste instantie twijfelde ze, maar ze besloot toch te solliciteren en werd direct aangenomen. Zodoende begon Manja in 1993 haar loopbaan in de keukenbranche. Hoewel Manja nog een aantal keer van baan heeft gewisseld, bleef ze actief in de keukenbranche. “Verkopen is iets wat ik heel leuk vind en in de keukenbranche komt ook een stukje creativiteit kijken, dat maakt de verkoop van keukens voor mij nog éxtra leuk” aldus Manja.

Nu zonder showroom

Toch stond de agressieve manier van verkopen in haar huidige baan haar niet meer aan en besloot ze met een andere verkoopaanpak voor zichzelf te beginnen. Het concept is simpel; keukens verkopen bij de mensen thuis. Zonder showroom, bewapend met alleen stalen en bergen creatieve ideeën. “Bij mijn vorige banen zeiden klanten wel eens: ‘Kun je niet even bij mij thuis komen kijken?’ Hier was toen de tijd er niet voor, maar nu doe ik niet anders,” legt Manja uit. Haar concept biedt nog meer voordelen voor de kopers. Zo kun je afspraken plannen in de avonduren, wanneer de kinderen al in bed liggen. En hoef je niet meer op je vrije zaterdagmiddag op pad voor je nieuwe keuken. Op basis van het huisbezoek gaat Manja aan de slag met de wensen en stelt op basis hiervan een uniek en speciaal samengestelde keuken voor. Om haar klanten een extra gevoel te geven bij hun nieuwe keuken, maakt Manja een zeer uitgebreide 3D-tekening. Hierin wordt ook de sfeer van de rest van het huis niet uit het oog verloren.

Gewoon voor iedereen

Manja’s doelgroep is breed. Van nieuwe keukens in nieuwbouwwoningen bij jonge kopers, tot vervanging in bestaande bouw bij pensionado’s en alles daar tussenin. Veel mensen komen bij Manja terecht door mond-tot-mondreclame. Overige acquisitie is hierdoor zelfs niet nodig. “Omdat ik alles zelf doe, van magazijncontrole tot eindoplevering, is er ook geen tijd voor nóg meer klanten, dus het is prima zo”, aldus Manja. Dat de zaken zo goed gaan had Manja ook niet durven dromen. “Wel gehoopt natuurlijk, maar nooit gedacht dat het ook echt zo goed zou gaan lopen, want ik heb geen showroom waar je vrijblijvend in kunt rondneuzen. Natuurlijk zijn de eerste gesprekken bij mensen thuis vrijblijvend, maar de drempel is hoger. Als een ontwerp voor de vierde keer moet worden aangepast, vragen mensen me wel eens of ik ze als klanten ‘vervelend’ vind. Dan is juist het tegenovergestelde waar. Ik pas het liever een vierde keer aan waarna het écht hun droomkeuken is, dan dat ze later hun twijfels hebben,” vertelt Manja. Dat bleek ook de beste werkwijze, want regelmatig ontvangt ze leuke foto’s, een bos bloemen of een fles wijn van deze tevreden klanten.

Manja en Arte

Manja heeft een select groepje leveranciers. Dit omdat ze alleen met de beste samenwerkt. “In het begin vond ik dat ik alles moest kunnen verkopen, maar dat doe ik nu dus niet meer. Omdat ik zelf ook de serviceafdeling ben, moeten alle onderdelen goed blijven.” En hier is Arte onderdeel van. De keuze voor Arte is niet in de laatste plaats tot stand gekomen door de goede aftersales. “Ik ben maar een kleine speler in de markt, maar hier maakt Arte geen verschil in. Dat geeft me een fijn gevoel,” sluit Manja af.

Bron: Arte Groep 

Back To Top